Preţul cu care este tranzacţionat un automobil second-hand poate fi afectat de deciziile luate de vânzător în momentul achiziţionării maşinii, dar şi în perioada utilizării acesteia.
Vă face cu ochiul o maşină vopsită într-o nuanţă mai puţin obişnuită? Vă tentează câteva echipamente costisitoare din lista cu dotări opţionale a modelului pe care v-aţi hotărât să-l achiziţionaţi? Suntenţi ispitiţi să fentaţi service-urile autorizate şi să rezolvaţi micile inconveniente tehnice în atelierul de la colţul străzii, cu costuri inferioare?
Dacă da, atunci trebuie să fiţi avertizaţi că toate aceste decizii, dar şi altele, pe care le vom enumera imediat, vă vor priva mai târziu, când va veni vremea despărţirii de actualul autoturism, de un preţ de revânzare mai bun.
Site-ul de comerţ online ”carsite.co.uk” a realizat un studiu referitor la greşelile făcute de proprietari la achiziţia unui automobil şi, ulterior, în timpul utilizării acestuia, erori care se vor reflecta apoi în preţul de revânzare.
Cercetarea a evidenţiat cele mai frecvente zece păcate comise de şoferi şi a evaluat pierderile pe care le provoacă fiecare.
Culoarea face toţi banii
Una dintre cele mai mari greşeli pe care le poate face un cumpărător este să aleagă o maşină vopsită într-o culoare extravagantă. Galbenul, portocaliul sau rozul au un potenţial de clienţi mult mai redus ca negrul, griul sau argintiul.
Potrivit analizei ”carsite.co.uk”, în cazul unui model de clasă mică sau medie, o nuanţă puţin căutată echivalează cu pierderea a 250 - 500 de euro la revânzare. Pentru o maşină premium de mari dimensiuni, paguba poate depăşi lejer 1.000 de euro.
Investiţia în echipamentele opţionale mai puţin comune sau cu un preţ de achiziţie ridicat nu este nici ea o decizie înţeleaptă. Pe piaţa second-hand, o maşină excesiv dotată este mai puţin căutată ca un model similar, echipat corect, care solicită un preţ inferior. De multe ori, aproape toţi banii investiţi în opţionale costisitoare sunt ca şi pierduţi.
Istoricul de service, esenţial
Nu e niciun secret că o maşină care a fost îngrijită deţine un avantaj important asupra uneia neglijate în momentul revânzării. Felul în care se prezintă habitaclul spune multe despre atenţia cu care a fost tratat automobilul.
Studiul condus de site-ul britanic a revelat că un interior în care pot fi detectate urme de praf, tapiseria murdară sau ”obosită”, comenzile uzate sau butoanele care nu mai funcţionează corect impun o scădere a preţului de vânzare cu 400 – 450 de euro.
Fiecare componentă a caroseriei care nu se mai găseşte într-o stare bună (prezentând zgârieturi, înfundături sau rupturi) îl lipseşte pe vânzător de câte 250 – 350 de euro. La fel, orice jantă din aliaj deteriorată poate scădea preţul maşinii cu 50 – 100 de euro.
Absenţa unui istoric complet al reviziilor şi intervenţiilor care au fost operate (poate nu în România!) conduce, în cel mai bun caz, la o scădere a preţului de vânzare (cu 350 – 450 de euro), iar în cel mai rău, la refuzul clientului de a mai cumpăra maşina.
Cele mai comune zece cauze pentru un preţ scăzut la revânzare:
1. Culoare contraindicată (250 - 550 euro)
2. Jante uzate (50 - 100 euro)
3. Caroserie deteriorată (280 - 350 euro pe reper)
4. Parbriz crăpat sau spart (250 - 300 euro)
5. Interior degradat (până la 500 euro)
6. Comenzi nefuncţionale (300 - 400 euro)
7. Echipamente opţionale excentrice (în funcţie de model)
8. Cauciucuri învechite (100 euro bucata)
9. ITP care expiră peste puţin timp (contravaloarea inspecţiei)
10. Istoric de service incomplet (300 - 400 euro / refuzul tranzacţiei)
evz.ro