Găseşti, de exemplu, un VW Touran la 8.000-9.000 de euro, în condiţiile în care înaintea crizei nu-l puteai lua cu mai puţin de 12.000 de euro. Dilema: cumpărăm acum sau aşteptăm să mai scadă preţul?
Maşinile second-hand s-au ieftinit. Şi mai mult. S-a ajuns practic la cel mai scăzut nivel de când există piaţă second-hand în România. E mult mai ieftin să-ţi iei o maşină de ocazie acum decât în 2008.
Ca demonstraţie, am comparat oferte de atunci şi de acum aliniind maşini similare în cele mai mici detalii: motorizări, număr de kilometri parcurşi, dotari. Întrebarea este cât mai pot coborî preţurile, dacă acum e momentul unei achiziţii sau dacă perioada de reflux se va prelungi luni bune de-acum înainte.
Cu 3.600 de euro mai ieftin
Cu doi ani în urmă, înainte de criză, un Audi A4 din 2003, pe motorină, cu aproape 150.000 de kilometri la bord costa 11.500 de euro. În 2010, acelaşi model, rulat puţin peste 130.000 de kilometri, cu dotări aproape identice, fabricat în 2005, costă 7.600 de euro, iar preţul este negociabil. Diferenţă de aproape 4.000 de euro.
Din aceeaşi clasă, în 2008, pentru un BMW Diesel, fabricat în 2005, cu 105.000 de kilometri rulaţi trebuia să scoţi din buzunar aproape 15.000 de euro. Acum, te poţi urca la volanul unui model asemănător şi fabricat în 2006, în schimbul a 11.700 de euro. Din nou, diferenţă considerabilă - 3.300 de euro.
Volkswagen Passat negru, 2007, cu 120.000 de kilometri rulaţi şi toate dotările. Arată impecabil şi costă 10.350 de euro. O maşină identică, fabricată în 2005, bătea aproape de 14.000 de euro. Diferenţa - peste 3.600 de euro.
„Oamenii şi-au spus să mai aştepte”
Chiar dacă într-o proporţie mai mică decât la cele de lux, preţurile au luat-o în jos şi la maşinile din clasa medie. Pe un Ford Focus din 2005, cu aproape 60.000 de kilometri rulaţi, proprietarul cerea 9.000 de euro în 2008. Acum, dintr-o singură căutare, am găsit un Ford Focus din 2007 - cu ABS, dispozitiv demaraj electric, ESP, geamuri electrice şi multe alte dotări ce l-ar face pe orice şofer să simtă regele şoselelor - la 6.900 de euro.
În 2008, un Peugeot 307 pe motorină ieşit din fabrică de doi ani l-am găsit cu 8.500 de euro. Acum, acelaşi model, vechi tot de doi ani şi cu puţin peste 80.000 de kilometri parcurşi îl poţi cumpăra cu 7.300 de euro. Diferenţă - 1.200 de euro.
Marii dealeri de maşini de ocazie spun că dezumflarea preţurile s-a făcut treptat, începând cu sfârşitul anului 2008 şi a început odată cu apariţia crizei economice. Însă cum va evolua piaţa în următoarele luni?
„Eu i-aş sfătui pe cei care au de gând să-şi cumpere o maşină să o facă acum. În opinia mea, cred că începând cu lunile septembrie-octombrie, preţurile s-ar putea chiar să crească uşor dacă, aşa cum este preconizat, efectele crizei se vor ameliora”, e de părere Adrian Cârstea, directorul Meridian Ocazie, firmă care deţine în Capitală trei parcuri auto, cu peste 400 de vehicule.
Florin Pârvu, administratorul celui mai mare târg de maşini - Autovit, crede că această tendinţă de scădere a preţurile se va menţine o perioadă: „Oamenii au observat trendul de scădere şi au spus să mai aştepte. Eu am văzut şi maşini care au scăzut de la 15.000-16.000 până la 5.000-6.000 de euro”.
Ce cumperi la o rată de 160 de euro
Cu un avans de 1.800 de euro, pe o perioadă de trei ani şi o rată de 160 de euro pe lună te poţi urca la volanul unui Renault Symbol Expression 1.5, din 2007, cu 41.400 km rulaţi.
La acelaşi avans, însă pe o perioadă de patru ani, poţi opta pentru un Renault Megane Authentique 1.5, tot din 2007, cu 67.200 km sau un Ford Fusion 1.4 fabricat în 2007, cu 13.800 km. Rata include şi CASCO.
AUDI. Aceleaşi dotări, mai ieftin cu 4.000 de euro
BMW. Luxul la mână a doua costă mai puţin
FOTO: MOBILE.RO
PEUGEOT. Economie de peste 1.000 de euro
FOTO: MOBILE.RO
evz.ro